Gerakan pendidikan Cina di Malaysia: satu kajian tentang perjuangan Dong Jiao Zong (1970-2002)
Cheong, Yuen KeongUnknown
Strategic Information and Research Development Centre (SIRD) (Selangor, 2013) (may) Malay9789675832710UnknownUnknownCHINESE-EDUCATION-MALAYSIA; UnknownBuku ini meninjau tentang Gerakan Pendidikan Cina di Malaysia Khususnya menumpu kepada perjuangan Dong Jiao Zong dari tahun 1970 hingga 202. Tempoh masa ini dipilih atas sebab kerajaan mula melaksanakan Dasar Pelajaran Kebangsaan yang menghala kepada penggunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar tunggal di semua institusi pendidikan dengan spenuhnya pada tahun 1970, manakala tahun 2002 dipilih sebagai tarikh berhenti atas sebab terdapat perubahan menonjol dalam pelaksanaan dasar tersebut apabila bahasa Inggeris mula digunakan sebagai bahasa pengantar untuk mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik mulai tahun 2003.
Sememangnya tempoh masa ini merupakan jangka waktu pendidikan Cina dilanda banyak krisis dan dilemma lantaran kesungguhan kerajaan untuk merealisasikan ‘matlamat akhir’ Laporan Razak 1956 yang mencadangkan penggunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar tunggal di semua institusi pendidikan. Pelaksanaan kerajaan tersebut dianggap sebagai suatu tindakan untuk menyekat perkembangan pendidikan Cina dan menghakis identity sekolah Cina oleh Dong Jiao Zong. Dalam buku ini, permasalahan pencetusan Gerakan Pendidikan Cina diteliti mengikut kerangka konflik etnik, iaitu antara pembentukan bangsa-negara dan pengekalan identity etnik, serta pembalahan persepsi tentang konsep pluralistic dalam bidang pendidikan dan bahasa, iaitu antara pemupukan system persekolahan satu aliran dengan pelbagai aliran.
Dari segi lain, perjuangan Dong Jiao Zong ditinjau dari kerangka perjuangan kumpulan kepentingan yang berjaya mencetuskan gerakan social yang berterusan dan berpengaruh. Hasil penyelidikan menunjukkan bahawa perjuangan Gerakan Pendidikan Cina yang diterajui Dong Jiao Zong ini membawa impak dan pengaruh yang kuat kepada negara amnya dan masyarakat Cina khususnya. Keupanyaan Gerakan Pendidikan Cina mempengaruhi pola pengundian dan pendirian masyarakat Cina menyebabkan parti-parti politik memandang serius tentang tuntutannya dan kerajaan turut menyediakan ruang kompromi kepada perkembangan sekolah Cina.